Areál plaského kláštera

Bývalé cisterciácké opatství Nanebevzetí Panny Marie v Plasích

A • POKLADNA - PROHLÍDKY KOSTELA , KONVENTU , ZÁMKU , SÝPEK
A • BOX OFFICE - VISITATION CHURCH (1), CONVENT (2), CHATEAU (3), BAROQUE GRANARIES (4)
B • POKLADNA - PROHLÍDKY CENTRA STAVITELSKÉHO DĚDICTVÍ (, , , )
B • BOX OFFICE - VISITATION CENTRE OF BUILDING HERITAGE OF PLASY (5, 6, 7, 8)
C • INFOCENTRUM - PROHLÍDKY KOSTELA SV. VÁCLAVA S HROBKOU METTERNICHŮ
C • INFOCENTER - VISITATION METTERNICH´S FAMILY TOMB IN THE CHURCH OF ST. WENZEL (9)

  • Kostel Nanebevzetí Panny Marie je nejstarší dochovanou stojící budovou vnitřního klášterního areálu. Jeho dnešní podoba pochází z let 1661-1666. Původně románská bazilika nebyla nikdy výrazněji přestavena, a tak je plaský klášterní kostel jedinou dochovanou předgotickou cisterciáckou sakrální stavbou v Čechách. Vnitřní vybavení kostela pochází ze 17. a 18. století. Na jeho výzdobě se podíleli mj. Karel Škréta, Petr Brandl, Abraham Starck, Michael Leopold Willmann, Jakub Antonín Pink, Jan Maxmilián Seeblumer, Ignác Viktorin Raab a další.
    Kostel je ve správě Římskokatolické farnosti prostřednictvím misijního řeholního společenství Panny Marie Neposkvrněné. Jeho interiéry jsou zpřístupňovány během mší a také jako součást hlavního prohlídkového okruhu "Cisterciácký klášter".
  • Konvent je obytná budova určená pro potřeby mnichů. Vrcholně barokní podobu této stavby navrhl architekt Jan Blažej Santini-Aichel. Budova byla postavena v letech 1711-1740 na místě, kde stával konvent již od středověku, avšak ten současný je oproti svým předchůdcům několikanásobně větší. Na výstavbě a výzdobě se podíleli další významní umělci: Kilián Ignác Dientzenhofer, Matyáš Bernard Braun, Jakub Antonín Pink, František Antonín Müller, Josef Kramolín, … Nový konvent byl založen v meandru řeky Střely na přibližně 5.100 kůlech, které nesou rošt z dubových trámů, jež musejí být neustále pod vodou (tomuto tématu se věnují speciální prohlídky okruhu "Vodní systém".
    Konvent je ve správě Národního památkového ústavu a slouží společně s kostelem jako hlavní prohlídková trasa. V interiérech druhého patra budovy se nachází mimo jiné Studijní depozitář mobiliárních fondů.
  • Zámek či prelatura  je bývalou reprezentační rezidencí, v níž opat přijímal hosty a kde docházelo k důležitým jednáním. Do dnešní podoby byla vystavena v letech 1693-1698 podle plánů Jeana Baptisty Matheye. Po zakoupení bývalého kláštera knížetem Metternichem byla vnitřní dispozice budovy přestavěna a ta následně využívána jako zámek. V interiérech přesto zůstalo z baroka velkorysé schodiště s mramorovým zábradlím a stropem zdobeným freskou Jana Kryštofa Lišky a v patře velký opatský sál s parketovou podlahou, mramorovými krby a bohatým štukovým reliéfem lemujícím nástropní malbu „Vítězství církve nad pohanstvím“.
    Prelatura je ve správě Národního památkového ústavu a její reprezentativní prostory jsou od poloviny roku 2023 druhým prohlídkovým okruhem "Zámek Metternichů".
  • Barokní sýpky  se nachází v místě původní přemyslovské rezidence vystavěné v druhé polovině 13. století. Z ní se dochovala pouze dvoupatrová kaple sv. Václava a sv. Máří Magdalény. Tato ne zcela obvyklá sakrální stavba se stala základem, který Jean Baptiste Mathey využil a v letech 1683-1686 k ní dostavěl dvě křídla mohutných barokních sýpek s hodinovou věží, ve které je umístěn dodnes funkční hodinový stroj z roku 1686.
    Sýpka je ve správě Národního památkového ústavu a je zpřístupňována veřejnosti jako další návštěvnický okruh. Zároveň slouží jako výstavní prostory především velkoformátových fotografií a také jako duchovní místo.

  • Pivovar s mlýnem  prošly barokní přestavbou na konci 17. století a následnou obnovou po požáru v roce 1778. Mlýnská kola poháněla mlecí zařízení, lis na olej, šrotovník a vodní čerpadlo. Na protější straně náhonu stála dnes již zcela zaniklá pila. Budovy pivovaru se stavebně proměňovaly především v závislosti na vývoji technologie vaření piva. Výsledná podoba pivovaru pochází z roku 1900, kdy byl po požáru staré sladovny celý pivovarský areál modernizován.
    Pivovar je ve správě Národního technického muzea a slouží jako prezentační prostory Centra stavitelského dědictví včetně objektu správy CSD. V interiérech se nachází expozice dokumentující architekturu, její vývoj, stavební materiály a další.
  • Ležácké sklepy  byly vybudovány na místě staré sladovny, která byla poničena požárem roku 1894. Jsou novostavbou z doby výrazné přestavby plaského pivovaru na přelomu 19. a 20. století. Tehdy došlo k výstavbě moderního parostrojního pivovaru s odděleným chladným hospodářstvím zahrnujícím chladírnu, spilku a ležácké sklepy, vybudována byla rovněž nová sladovna s anglickým hvozdem. Naposledy budova sloužila jako sodovkárna a stáčírna FruKoly.
    Ležácké sklepy jsou ve správě Národního technického muzea a slouží jako součást prostor Centra stavitelského dědictví, v nichž se nachází expozice středověkých stavebních strojů a soukromý minipivovar.
  • Horní hospodářský dvůr  a zbylé budovy areálu zemědělského dvora obsahovaly obrannou věž, mléčnici, chlévy, sádky a stáje. Horní dvůr (s v 19. století odbouranými vozovými kolnami uzavírajícími na severní straně ohrazený klášter) nese věž sv. Floriána, která plnila funkci zvonice. 
    Tato část areálu je ve správě Národního technického muzea a slouží jako ukázkové řemeslné dílny při různých edukačních programech v rámci tzv. Dvora stavebních řemesel.
  • Dolní hospodářský dvůr ⑧ byl už od středověku protiváhou reprezentativních objektů určených pro duchovní život mnichů, či reprezentaci osobnosti opata. Dvůr prošel razantní stavební proměnou na konci 17. a v polovině 18. století. Hlavní - původně románská - hospodářská budova sloužila původně jako sýpka, po barokní přestavbě pak jako vrchnostenská kancelář a služební byty.
    Hospodářský dvůr je ve správě Národního technického muzea a slouží zejména jako sálové zázemí Centra stavitelského dědictví s expozicí stavebněhistorického průzkumu. V interiérech dolního dvora se nachází mimo jiné Městská knihovna Plasy.

  • Kostel sv. Václava  je původně gotická stavba výrazně přestavěná na konci 17. století architektem Jean Baptiste Matheyem na dvouvěžový hřbitovní kostel za hradbami klášterního areálu. Poslední velké stavební přeměny se kostel dočkal v první polovině 19. století, kdy byl klasicistně upraven architektem Josefem Ondřejem Krannerem (částečně podle plánů Pietra Nobileho) na rodovou hrobku Metternichů.
    V současnosti je kostel ve správě Města Plasy, které prostřednictvím svého městského informační centra organizuje jeho prohlídky v pravidelných termínech. Horní patro kostela je využíváno i jako smuteční síň.