Co najdete v plaském klášteře?
mimo jiné i mimo něj:
Klášter na vodě
Zcela podle cisterciáckých zvyklostí je plaský klášter založen v údolní nivě řeky Střely, která svým meandrem vymezuje hranici areálu na jižní a západní straně. Na řece mniši již ve středověku vybudovali umělý kanál vedoucí klášterním areálem, tzv. Královskou štolu, díky které naháněli vodu na mlýn a poháněli pilu.
Výjimečností plaského vodního systému je dokonalé řešení základů konventu, které bylo kvůli bažinaté půdě zpevněno 5.100 dubovými kůly zatlučenými do země. Přes ně byl položen trámový rošt a teprve na něj vystavěno zdivo budovy. Aby rošt nezačal hnít a budova se propadat, byla do základů přivedena voda z několika pramenů, která zamezila přístupu vzduchu ke dřevu, a to de facto zkamenělo.
Varovný nápis "Aedificium hoc sine aquis ruet" je odkazem generacím. I proto se dnes čtyřikrát denně pečlivě kontroluje výška, teplota a kvalita vody v základech ve dvou barokních bazénech uvnitř budovy samotné.
Santiniho samonosná schodiště
Podle plánů Jana Blažeje Santiniho Aichela byla v budově konventu postupně realizována čtyři samonosná schodiště. Dvě spojující přízemí s půdním prostorem a dvě trojramenná v rizalitech rajského dvora.
V průhledu jednoho z točitých schodišť vymaloval Jakub Antonín Pink fresku znázorňující boj archanděla Michaela s ďáblem. Ve spodních partiích schodišť trojramenných nechal Santini zbudovat zrcadla - barokní bazény pro kontrolu vody v základovém roštu.
Klášterní vězení
V přízemí konventu nechali mniši zbudovat temnici, tedy místnost pro provinilce, který byl izolován vždy dvojitými dveřmi od ostatních mnichů. Jídlo mu bylo podáváno nejčastěji ze zimního refektáře prostřednictvím otočného dřevěného bubnu, který se ve fragmentech dochoval dodnes. Pro těžší arest byla v místnosti vyhloubena šachta 3,5 m pod zem a obložena pískovcovými kvádry. Odsouzený byl přivázán na žebřík a spuštěn do šachtice, v níž je po pás vody, a zřejmě zaklopen velkým kvádrem. V pozdějších klášterních dobách byla vybudována v přízemí konventu ještě jedna taková šachta – již o něco přívětivější (hloubka 3m a vody jen po kolena).
Podzemní systém
Po obvodu rajského dvora, navýšeného 3,5m nad vnější terén, je v jeho útrobách schován unikátní vyhřívací systém budovy. Ten představuje dlouhá klikatá podzemní chodba, která vyúsťuje do přízemí budovy na dvou místech. Výduchy z této chodby jsou vyvedeny pod okna v přízemí. Přes léto se v zemi kolem chodby akumuluje teplo a přes chladnější měsíce pak teplý vzduch proniká skrze výduch do budovy. Část této chodby je veřejnosti zpřístupněna v rámci prohlídkového okruhu Vodní systém.
Hodinový stroj
Věž sýpky schovává ve svých útrobách jedinečnou technickou památku – velký hodinový stroj z roku 1686. Tento stroj, sestavený bez jediného šroubku jen pomocí spojů a závlaček je dodnes denně ručně natahován. Stroj ukazuje hodiny na čtyřech věžních cifernících, minuty pak na dvou cifernících menších. Odbíjí čtvrthodiny a dvakráte celé hodiny pomocí táhel, kladiv a tří cimbálů v lucerně věže.
Gotická patrová kaple
Budova sýpky ze 17. století nahradila relikty původního knížecího přemyslovského paláce, ze kterého se dodnes zachovala jen část vnitřních zdí budovy, ale zejména pak patrová gotická kaple zasvěcená sv. Václavovi (spodní) a sv. Máří Magdaléně (horní). Obě kaple jsou mezi sebou spojeny schodištěm v síle zdi. Kaple sv. Václava nabízí pohled na freskovou výzdobu z poloviny 13. století, v kapli sv. Máří Magdalény jsou patrné prvky barokních úprav.
Záchody nad řekou
Královská štola – tedy páteřní kanál dlouhý asi 220m, vysoký 1,7 – 2,2m a široký přes 4m odvádí přebytečnou vodu ze základů a střech konventní budovy. Zároveň v minulosti naháněl vodu na mlýnské kolo a pilu, ale zejména proplachoval dřevěné prevéty (záchody), které jsou vysazeny na krakorcích nad touto štolou. Tyto záchody byly rozděleny na prevéty a pisoáry. Zároveň byly opatřeny nikou na svíčku a odvodem pro zapáchající vzduch do komína. Dnes se jimi mohou návštěvníci alespoň na chvíli podívat do Královské štoly během prohlídky prvního patra konventu.
Had na kopuli
- Nad střechami plaského kláštera zaujímá své specifické místo měděný had obmotaný kolem kříže ve tvaru písmene T.
Historie plaského kláštera je neodmyslitelně spjata s osobnostmi jeho opatů a jejich symbolikou, která se projevovala zejména v jejich erbech a osobních znameních. Eugen Tyttl vybral do svého znaku písmeno T propletené s číslicí 2, čímž chtěl vyjádřit návaznost na svého předchůdce, významného opata Ondřeje Trojera. Ten se výrazně zasloužil o rozvoj klášterního panství, přestavbu opatského areálu a jeho novou urbanistickou koncepci. Působil i jako poradce císaře Leopolda I. v církevní politice. Jeden z klášterních kronikářů zaznamenal, že císař po Trojerově smrti při volbě nového opata vyjádřil přání, aby klášter vedl „druhý Trojer“. Tyttl se tímto symbolem k předchůdci přihlásil a dal najevo, že hodlá pokračovat v jeho odkazu.
A skutečně – Eugen Tyttl se stal klíčovou postavou dějin plaského kláštera. Největším stavebním projektem jeho éry byla výstavba monumentální budovy konventu. Tyttl však stavbu za svého života zcela nedokončil. Na jeho práci navázal další opat Celestin Stoy, který u konventu dokončil především kapitulní síň s lucernou, která se stala dominantou klášterního areálu. Na její vrchol byl umístěno znamení Tyttlova znaku, které lze z jedné strany číst jako „2T“ a z druhé jako iniciály „ET“.
Písmeno E zde bylo zpodobněno ve formě hada, což přináší další vrstvu symboliky. Jeho význam je třeba hledat v biblických příbězích, zejména v Mojžíšově měděném hadovi. Podle Starého zákona byli Izraelité během putování pouští trestáni za reptání proti Bohu jedovatými hady. Mojžíš se za svůj lid přimluvil, a Hospodin mu přikázal vztyčit na holi měděného hada – každý, kdo na něj pohlédl, byl zázračně uzdraven.
Tento symbol Boží ochrany byl v klášteře interpretován podobně. Víme to díky dokumentu Brevis Consignatio, nalezenému v makovici kapitulní síně při požáru v roce 1894. Text klade Mojžíšova hada do přímé souvislosti s hadem na kupoli kapitulní síně, který byl vnímán jako ochranný symbol, připomínající Boží milost a péči.
Když Celestin Stoy převzal vedení kláštera, zvolil si do svého znaku postavu Jozueho, Mojžíšova následníka. Jozue byl biblickou postavou, která dovedla izraelský lid do Země zaslíbené – dokončil úkol, který Mojžíš započal. Tím byla vytvořena symbolická kontinuita: had představoval Mojžíše a ochranu, zatímco Jozue přinášel odpovědnost za dokončení díla.
Plaský prášek
- Jednou z výdělečných činností kláštera byla výroba a prodej tzv. Plaského prášku. Tento bílý minerální prášek proslavil zdejší cisterciáky zvláště v 18. století, kdy jej vyváželi i za hranice českých zemí.
“Především a zvláště se musí věnovat péče nemocným. Slouží se jim tak, jako by se skutečně sloužilo Kristu.” Slova z Benediktovy řehole vystihují podstatu mnišství, které od svých počátků zahrnovalo péči o nemocné, staré bratry i poutníky. Součástí této starosti byla výroba léčiv v klášterních lékárnách, jež vznikaly při nemocnicích a jsou doloženy už od raného středověku. Největší rozmach řádového lékárenství však přišel v 17. a 18. století.
Barokní lékárny, stejně jako celé kláštery cisterciáků, se okolnímu světu otevíraly mnohem více než jejich středověcí předchůdci. Lékárny se postupně stávaly veřejnými, aby kromě léčby bratří a poutníků nabízely léky široké veřejnosti. Některé z nich dokonce vyráběly vlastní speciality. Ve Vyšším Brodě si proslulost získal Šumavský balzám, u premonstrátů v Teplé to byly Tepelské soli. Plaský klášter přispěl do tohoto výčtu svou unikátní specialitou – Plaským práškem, jehož složení zůstávalo po dlouhou dobu střeženým tajemstvím.
Zachovalo se málo popisů tohoto léku - topograf Jaroslav Schaller jej charakterizuje jako tak slavný, že nepotřebuje rozsáhlé představení. Přesto: Vynálezcem prášku byl páter Lucas Martin Gottlieb, podle klášterních záznamů narozený roku 1716 v Einsiedlu nedaleko Chebu. Ve 24 letech se stal laickým bratrem, teprve mnohem později přijal řeholní sliby. Celý život zasvětil lékárenství, chemii a lékařství.
V moderně vybavené lékárenské laboratoři v plaském klášteře Gottlieb nejspíš dlouhé roky experimentoval. Výsledkem jeho práce byl bílý minerální prášek prodávaný pod názvem Plaský prášek. Prodával se nejen přímo v klášteře, ale i v klášterním domě v Praze.
Co tento lék léčil, přibližuje osmistránkový leták nalezený v budově konventu roku 1945. Zřejmě ho sepsal sám Gottlieb. V textu pečlivě vyjmenovává množství tělesných i duševních obtíží, proti kterým byl prášek určen – od nevolnosti, bolesti hlavy po hysterii a hypochondrii. Především však sloužil při žaludečních a střevních potížích. Jeho hlavní účinek spočíval v působení jako laxativum – podporoval trávení a usnadňoval plynulý odchod obsahu žaludku a střev. Přesné složení si však Gottlieb pečlivě střežil.
Otázkou složení se zabývali už jeho současníci. Prášek nebyl jako většina žaludečních léků hořký. Výběrčí daní Johann Kühlig zkoumal Plaský prášek v 60. letech 18. století. Na základě analýz dospěl k závěru, že hlavní složkou prášku jsou hořečnaté minerální soli.
Plaský prášek si získal popularitu nejen v Čechách, ale i v Rakousku, Uhrách a ve Svaté říši římské. Ani zrušení kláštera jeho výrobu nezastavilo. Státní úředníci spravující plaské panství po odchodu mnichů jej zřejmě považovali za natolik výnosný a užitečný, že v jeho produkci pokračovali. Do deníku si to zapsal Jan Quirin Jahn, který opatství navštívil roku 1797. Zastihl zde stále funkční lékárnu.
Ku slávě na nejdůležitějším mostě
- Opat Eugen Tyttl nechal u Matyáše Bernarda Brauna roku 1710 zhotovit z pískovce sousoší sv. Luitgardy na Karlův most pro slávu plaského kláštera v Praze.
Jedním z významných přínosů plaského kláštera bylo objevení a přivedení talentovaného sochaře Matyáše Bernarda Brauna do Čech. Tento nadaný umělec pocházel z okolí rakouského cisterciáckého kláštera Stams. Právě skrze rozsáhlou síť cisterciáckých klášterů, jež si udržovaly úzké kontakty, se zřejmě Braun dostal až do Plas.
Za příchodem tohoto uměleckého génia stál prozíravý opat Eugen Tyttl, vášnivý znalec umění a patron mnoha významných architektů i výtvarníků své doby. Mladému Braunovi byla roku 1708 nejprve svěřena menší zakázka – dřevořezba Panny Marie Bolestné pod křížem. Tato drobná práce byla pravděpodobně zkouškou jeho talentu. Přesto šlo o mistrovské dílo, které původně zdobilo oltář konventního kostela a dnes je možné jej spatřit při prohlídce kláštera.
Na základě této práce získal prestižní zakázku na sousoší Sen/Zjevení sv. Luitgardy, které se stalo součástí reprezentace plaského kláštera na Karlově mostě v Praze. V té době se významné instituce předháněly v umístění co nejpůsobivější sochy na tento slavný most. Braun se inspiroval Berniniho Extází svaté Terezie a vytvořil jedno z nejvýznamnějších děl českého baroka. I s podstavcem téměř pětimetrové sousoší zachycuje mystický okamžik, kdy se svaté Luitgardě zdálo, že se Kristus odpoutal od kříže, objal ji a ona políbila jeho probodený bok. Opatovou inspirací pro výběr tématu mohla být kresba Jana Kryštofa Lišky, která se objevila v knize Cistercium-Bis-Tertium – díle oseckého mnicha Augustina Sartoria, kolegy a bývalého spolužáka Eugena Tyttla. (Opat se touto knihou nechal inspirovat i jinde, například při výzdobě kaple v Mladoticích.)
Spolupráce plaského kláštera s Braunem tímto nekončila. Umělec pro mnichy vytvořil další výjimečná díla, včetně dvou Ukřižování pro zimní a letní refektář konventu a jednoho sousoší Zvěstování pro proboštství v Týnici.
Dědictví plaského kláštera v Praze
- V několika českých městech byste stále našly stopy po přítomnosti plaských mnichů v podobě honosných domů, které sloužily zejména pro přechodný pobyt cestujících řeholníků. Zejména ty pražské se se vyznačují dlouhou historií.
Plaský klášter v období svého největšího rozkvětu vlastnil nejen rozsáhlé panství kolem vlastního opatství, ale i několik strategicky umístěných městských rezidencí. Mezi nejvýznamnější patřila pražská sídla - blízko královského dvora a zemského sněmu byl takový dům téměř nezbytností. Přítomnost plaských cisterciáků v Praze lze vysledovat již od středověku, kdy vlastnili proboštství a vinice na Petříně (dodnes je pod Petřínem jejich připomínkou Plaská ulice). Ve 13. století navíc získali dům poblíž kostela sv. Jiljí na Starém Městě. Tento objekt byl výsledkem směny za vesnici Štěchovice a sloužil opatům a dalším mnichům, kteří se zde zdržovali například při jednáních s královským dvorem či při aktivitách spojených s cisterciáckým učením Bernardinem.
Během pozdního středověku klášter přišel nejen o svůj pražský dům, ale i o většinu ostatních majetků. Obnovení nastalo až po bitvě na Bílé hoře, kdy císař Ferdinand II. plaským cisterciákům vrátil velkou část původního panství. Součástí tohoto navrácení byl i pražský dům znovuzískaný díky staré smlouvě z roku 1288. Přesto však luxusní budova poblíž Staroměstského náměstí zůstala mnichům jen dočasně. Roku 1690 ji za 10 500 zlatých prodali jezuitům, kteří ji proměnili na součást Svatováclavského semináře. Místo toho získali cisterciáci menší dům na Novém Městě v tehdejší Široké ulici (dnešní Jungmannova 22).
Nově zakoupený dům měl své vlastní tajemství – stál na místě bývalého židovského hřbitova zrušeného v 15. století. Při přestavbě narazili mniši na lidské kosti, které připomínaly dávnou historii tohoto místa. Po úpravách se budova stala reprezentativním sídlem kláštera, které mnichům sloužilo až do roku 1785, kdy Josef II. zrušil jejich domovskou instituci. Následující rok byl dům prodán měšťanovi, který zde zřídil továrnu na knoflíky.
Dnešní podoba budovy už s klášterní minulostí příliš nesouvisí. Roku 1923 prošla radikální přestavbou podle projektu architekta Bohumíra Kozáka, při níž byla zvýšena o tři patra a dostala moderní kubistický ráz. Dnes je známá jako Husův dům a slouží Československé církvi evangelické.